SEO og indhold – hvordan bør jeg gøre?

Så du har fået øjenene en smule op for SEO og vigtigheden af selsamme, men du er lidt usikker på hvad det helt præcist er, SEO er og hvordan du bedst tænker det ind i din markedsføring. 

SEO har rigtigt meget, hvis ikke enormt meget at gøre med hvor meget organisk trafik vores hjemmesider får. Det hele sker ud fra en sortingsprocess hos diverse søgemaskiner. Her læser (crawler, som det hedder) søgemaskinen hele din hjemmeside og \’læser\’ indholdet, hvorefter det kategoriserer det indenfor forskellige underkategorier. 

SEO er, kort sagt, hvad vi virksomhedsejere gør for at sikre at vores hjemmeside rangerer bedre på google end alle vores konkurrenter. 

Hele din store søgemaskineoptimeringsprocess starter med søgeordanalysen – som om det ikke sagde sig selv. Søgeordanalysen skal identificere hvilke søgeord du dukker op på lige nu, og hvilke søgeord dine potentielle kunder bruger, når de skal ud og finde dit produkt. Her vil sider der har godt indhold altid rangere højere end sider der halter lidt. Det er fordi relevans for kunden bliver vægtet utrolig højt hos goolgle, yahoo osv. 

Det duer kort sagt ikke, at du bare fylder på med diverse løse ord, anekdoter og så videre for at få indhold på din hjemmeside – det kommer til at bide dig i numsen, når der tælles organisk trafik op inde hos søgemaskinerne. 

Noget du altid kan bruge som retningsguide, hvis du absolut har valgt at skrive dine egne tekster selv er følgende:

  • Dine SEO-tekster skal svare på eller dele ekstra eller ny viden om det din forbruger leder efter. (Eksempelvis egetræsbord 120cm)
  • Der skal være en struktur der er letlæselig og gennemskuelig for din potentielle kunder – ellers drukner de i informationer. 
  • Du skal have en passende TOV (Tone-of-voice) til din forbruger. Hvis du sælger et produkt der er helt nede på jorden og som er til at forstå – så er der ingen grund til at akademisere hele sproget, bare for at lyde smart. 
  • Gøre som de fleste skole opgaver og have det primære budskab i starten og i indledningen og så opsummere det hele i slutningen.
  • Være okay lange, hvis ikke dine tekster er fyldestgørende nok for den maskine der læser din hjemmeside, vil den ikke kunne finde hoved eller hale i hvad det handler om, og derefter have sværere ved at placere dig og din forretning der hvor i hører til.

Har du fået øjnene op for, hvor stort et arbejde SEO-optimering egentligt er? Det er aldrig for sent at få rådgivning fra professionelle.